Special Collection of the Case Law on
Freedom of Expression

Grand Chamber of the

European Court of
Human Rights



Special Collection of the Case Law on
Freedom of Expression

Grand Chamber of the

European Court of
Human Rights

&2 Global Freedom of Exprcssion

COLUMBIA UNIVERSITY



Credits

Collection directors
Lee C. Bollinger
Catalina Botero-Marino

Editor

Carlo Carvajal and José Ignacio Michaus, editors
of the paper Special Collection on the Case Law
on Freedom of Expression: Grand Chamber of the
European Court of Human Rights

Design
Nita Congress, /layout and graphic designer

Special thanks

The Directors and Editors of the present collection
would like to recognize and express their gratitude
to all the people whose efforts and talents made
the collection a reality. These publications were only
possible thanks to the analysis and selection of
cases for the database by a wide number of experts
and contributors collaborating with Columbia Global
Freedom of Expression. The case briefs presented in
this collection reproduce the analysis of the cases
published in our database, which was only possible
due to their invaluable contribution.



Table of contents

I. OVERVIEW OF THE EUROPEAN HUMAN RIGHTS SYSTEM

Il. GLOBAL PERSPECTIVE

lil. JUDGMENTS OF THE GRAND CHAMBER OF THE EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS

A. Access to information

i. Access to information of public interest

ii. Access to medical information

B. Freedom of expression

i. Freedom of association, assembly, and protest

ii. Political expression/political participation

iii. Political expression/expression of judges

iv. Political expression/expression of public officials
v. Political expression/terrorism

vi. Political expression/genocide denial

vii. Hate speech

viii. Media regulation

ix. Freedom of the press

x. Freedom of the press/protection of sources

xi. Freedom of the press/data protection

xii. Prior restraint and content regulation

xiii. Subsequent liability/civil and criminal defamation
xiv. Freedom of religion

xv. Privacy

APPENDIX

ENDNOTES

w 0 v o u & & wWw ww

n
12
12
15
16
7
19
21
21

23

25



Io Overview of the European Human Rights

System

The European Human Rights System is a nor-
mative and institutional framework created by
the Council of Europe (“CoE” or “the Council”),
which is an organization established by the 1949
Treaty of London. To achieve its purpose of guar-
anteeing human rights in Europe, in 1950 the
Council adopted the Convention for the Protection

of Human Rights and Fundamental Freedoms
("ECHR” or “European Convention”), which entered
into force in 1953. All 47 members of the Council
are parties to the ECHR, which is the cornerstone
instrument for all the Council's activities, and
its ratification is a prerequisite for joining the
organization.

The European Court of Human Rights (“ECtHR”
or “the Court”) is an international tribunal that
oversees States’ compliance with the European
Convention. While in its original design the
European Convention established both the
European Commission of Human Rights and the
Court, the system was restructured in 1998 to
move towards a single court system. During its
years of existence, the Commission decided cases
and had discretion to refer its reports to the Court,
which would render a final and binding decision.
Since 1999, the Court has jurisdiction to directly
entertain individual claims on violations to the

European Convention. Additionally, the Court
has jurisdiction to deliver advisory opinions at
the request of the highest courts and tribunals of
State Parties and may hear inter-State applications.

In hearing a case, the ECtHR may have differ-
ent formations, namely, by a single judge, a
three-judge Committee, a seven-judge Chamber,
and a seventeen-judge Grand Chamber. The Grand
Chamber of the European Court has discretion in
hearing cases that, after having been considered
by a Chamber, are referred to it by the parties
or relinquished to it by a Chamber. Cases are
referred or relinquished to the Grand Chamber
when: (i) they raise serious questions affecting
the interpretation or application of the ECHR; (ii)
there is a need to safequard the consistency of
the Court’s case law; or (iii) they concern serious
issues of general importance. Accordingly, this
paper will only include cases rendered by the
Grand Chamber, which tend to build the most
important and influential jurisprudence of the
ECtHR. While it mainly focuses on key cases on
freedom of expression, other Grand Chamber
decisions that have touched upon this right but
focus on other Articles of the Convention have
been included.




I Io Global Perspective

As many other international courts and tribunals, the
ECtHR has enriched its decisions with those of other
international human rights tribunals or treaty-based
bodies. This judicial communication reflects the univer-
sal, indivisible, interdependent and interrelated nature
of human rights, as recognized in different human
rights treaties. While the Grand Chamber of the ECtHR
mostly refers to its own jurisprudence, our database
reflects that it has also engaged with the decisions of
other international tribunals and treaty-based bodies.
For instance, in Magyar Helsinki Bizottsag v. Hungary,
the Court referred to the famous decision of the
Inter-American Court of Human Rights (“IACtHR") in
Claude Reyes v. Chile! where the Court considered
that the right to freedom of thought and expres-
sion included the protection of the right of access to
State-held information; In this sense, the ECtHR con-
firmed the necessity of recognizing an individual right
to access State-held information to assist the public
in forming an opinion on matters of general interest.
The same case was referred to by the Court in Stoll v.
Switzerland, where the Grand Chamber underscored
the IACtHR’s view that the disclosure of State-held
information plays a pivotal role in democratic societ-
ies and enables civil society to control governmental
actions. Additionally, in Palomo Sanchez and Others
v. Spain, the Court referred to the IACtHR’s Advisory
Opinion on the Compulsory membership in an associ-
ation prescribed by law for the practice of journalism?
to emphasize that freedom of expression is a sine qua
non condition for the development of trade unions,
whose rights to express their demands to employers
must be duly guaranteed.

With respect to the African System of Human and
Peoples’ Rights, in Magyar Helsinki Bizottsag v. Hungary,
the Court referred to the Declaration of Principles
on Freedom of Expression in Africa of the African
Commission on Human and Peoples’ Rights ("ACHPR"),
to highlight the fundamental and inalienable nature of
the human right to seek, receive and impart information
and ideas, which is included in the right to freedom
of expression. Additionally, in Stoll v. Switzerland, the
Court referred to a joint declaration issued by four spe-
cial representatives on freedom of expression, namely,
the United Nations Special Rapporteur on Freedom
of Opinion and Expression, the Representative on
Freedom of the Media of the Organization for Security
and Cooperation in Europe, the Special Rapporteur on
Freedom of Expression of the Organization of American
States, and the Special Rapporteur on Freedom of
Expression of the ACHPR, to recall that journalists
should not be subjected to liability for publishing
classified or confidential information that was not
unlawfully obtained by them.

Finally, the Court has also echoed the rulings of
treaty-based bodies, such as the United Nations Human
Rights Committee (“UNHRC"). In Magyar Helsinki
Bizottsag v. Hungary, the Court alluded to the UNHRC's
cases of Gauthier v. Canada;? Toktakunov v. Kyrgyzstan,*
and Rafael Rodriguez Castarieda v. Mexico® to address
the importance of accessing information for democratic
processes, as well as the link between this right and
authors’ opportunity to communicate with the public.



I I Io Judgments of the Grand Chamber of the
European Court of Human Rights

A. Access to information

Article 10 of the ECHR establishes that the right to
freedom of expression “.. shall include the freedom to
hold opinions and to receive and impart information...."
Nevertheless, the ECtHR's interpretation on the scope
of this provision has not followed a straight line. In
some of its earlier judgments, like Roche v. United
Kingdom (2005), the Grand Chamber established that
such a right did not impose a positive obligation on
the State to disseminate information. However, almost
a decade later, the ECtHR argued in Magyar Helsinki
Bizottsag v. Hungary (2016) that the right to access
State-held information may arise when it is instrumental
in the exercise of freedom of expression, but it is subject
to several conditions. In the present section, some of
the Grand Chamber's most relevant decisions on the
issue of access to information will be presented. This
section also includes a case where, even if not directly
applying Article 10, the Court referred to freedom of
expression when assessing the right to privacy.

i. Access to information of public
interest

Magyar Helsinki Bizottsag v. Hungary
(2016). In this landmark case, the ECtHR held that
while Article 10 ECHR does not confer on the indi-
vidual a general right of access to information held
by public authorities, such a right may arise in certain
cases. Particularly, taking into account its own juris-
prudence, the Court found that the right of access
to information may arise where disclosure has been
imposed by a judicial order and “where access to infor-
mation is instrumental for the individual's exercise of

his or her right to freedom of expression, in particular

‘the freedom to receive and impart information’ and
where its denial constitutes an interference with that
right” The application before the ECtHR arose from
the refusal of two police departments to disclose to
a Hungarian NGO the names of their appointed public
defenders and the number of the public defenders’
respective appointments. The ECtHR determined that
the access to information that was refused in this case
was instrumental for the NGO's exercise of their right
to freedom of expression, and met the threshold cri-
teria for a refusal to engage Article 10 ECHR. Notably,
the Court established that such criteria comprised the
following requirements: that the purpose of the infor-
mation request is to enable the individual's exercise of
freedom to receive and impart information; that the
nature of information generally meets a public-interest;
that a consideration is made on whether the person
seeking access to information does so with a view
to informing the public as a “watchdog”; and that a
consideration is made on whether the information
requested is ready and available. The ECtHR went on
to find that the police departments’ refusal to disclose
the information was not necessary in a democratic
society, and therefore amounted to a violation of the

NGO's right to freedom of expression. More info here.

Fressoz and Roire v. France (1999). The ECtHR
found that the conviction of two journalists for pub-
lishing photocopies of illegally obtained tax documents
when the information obtained was freely available
to the public, violated Article 10 of the ECHR. Roger
Fressoz and Claude Roire published information on
the earnings of the chairman and managing director of
Peugeot, which revealed a 45.9% rise in his salary at a
time of industrial unrest. The Court reasoned that the
information about Calvet's annual income was lawful
and the applicants’ conviction for having published



the documents could not be justified under Article 10.
Furthermore, the Court said that Article 10 protects
journalists’ right to divulge information on issues of
general interest provided that they are acting in good
faith and on an accurate factual basis. Hence, Article 10
essentially leaves it up to journalists to decide whether
it is necessary to reproduce documents to ensure cred-
ibility. Accordingly, in this case, the interest in freedom
of the press in a democratic society outweighed the
need to punish journalists for publishing the materials.
More info here.

ii. Access to medical information

Gillberg v. Sweden (2012). The ECtHR held that
a public employee is not protected under Article 10 of
the Convention when he refuses to make research mate-
rial available in cases where (i) such material belongs
to a university, (i) a university is ready to disclose it,
and (jii) the employee does not owe any statutory
duty of secrecy towards research participants. The
Applicant, a university professor leading a project on
specific disorders in children, had been convicted for
misusing his office after refusing to hand over docu-
ments to outside researchers on the grounds that he
had promised absolute confidentiality to the patients
and their parents. While the Court did not rule out
that a negative right to freedom of expression (a right
not to impart information) might be protected under
Article 10 under certain circumstances, the Court ruled.
that the research material was owned by the university
and that finding for the Applicant would run counter
to university's property rights and also impinge upon
the outside researchers’ rights to access the public
documents. The Court also rejected the Applicant’s
argument that his situation was similar to a journalist
protecting sources or to an attorney-client privilege,
finding instead that since the Applicant had not been
mandated by the research participants as their doctor,
he had no duty of professional secrecy towards them.
More info here.

Roche v. United Kingdom (2005). In this case,
the ECtHR found that the failure to maintain an effec-
tive and accessible procedure for accessing medical
records in the United Kingdom military was a violation
of the right to receive information in terms of the right
to a private life under Article 8 of the ECHR. After a
former soldier began suffering health problems, he
sought access to records to determine whether the
tests for chemical weapons he had undergone during
his period in the army impacted on his health issues.
Following repeated denials and piecemeal disclosure by
the Ministry of Defense, the former soldier approached
the Court. Although the Court did not find an infringe-
ment of the right to freedom of expression, arguing
that right does not impose a positive obligation on
States to “disseminate information of its own motion,”
it held that the failure to disclose the information had
a sufficient impact on the former soldier’s ability to
understand the causes of his health conditions and
that his right to a private and family life was infringed.
More info here.

B. Freedom of expression

Through its application of Article 10 of the Convention,
the ECtHR has introduced fundamental standards for
the protection of freedom of expression. For instance,
the ECtHR has elaborated on the requirements for
interfering with the right to freedom of expression,
namely, the lawfulness of the measure, the legitimate
aim it pursues, and its proportionality and necessity in
a democratic society. Other international human rights
tribunals have followed the ECtHR and applied these
standards, including the IACtHR in Ricardo Canese v.
Paraguay (2004) and in its Advisory Opinion on the
Compulsory Membership in an Association Prescribed
by Law for the Practice of Journalism (1985). The cases
in our database shed light on the variety of themes
considered by the ECtHR when addressing the right to
freedom of expression under Article 10, ranging from
political expression and freedom of the press to hate
speech and genocide denial.



The present section contains several categories which
aim to highlight relevant issues of freedom of expres-
sion discussed in the cases encompassed in this paper.
It is important to note that the category of political
expression was broken down into more specific subtop-
ics in order to highlight the wide scope of the ECtHR
case law. A general category of political expression
was not included to prevent an overinclusive topic
that obfuscates the variety of issues that have been
analyzed by the ECtHR. In addition, this section also
includes cases where, even if not directly applying
Article 10, the Court referred to freedom of expression
when assessing other human rights, including freedom
of religion and privacy.

i. Freedom of association, assembly,
and protest

Pentikdinen v. Finland (2015). The ECtHR
held that Finland did not violate Article 10 of the
ECHR when police arrested a photojournalist who
ignored police orders to disperse during a violent
demonstration. The Court reasoned that “the author-
ities did not deliberately prevent or hinder the media
from covering the demonstration in an attempt to
conceal from public gaze the actions of the police
with respect to the demonstration in general or to
individual protesters,” but simply that “interference
with [the journalist's] right to freedom of expression
was ‘necessary in a democratic society’ and did not
amount to a violation” of the ECHR. Particularly, while
noting the important role of the media in imparting
matters of serious public concern, the Court empha-
sized the duty of journalists to act in good faith and
in a professional manner, including the responsibility
to act lawfully; thus, it held that “the fact that a jour-
nalist has breached the law in that connection is a
most relevant, albeit not decisive, consideration when
determining whether he or she has acted responsibly.”
The Court finally stressed that such conclusion must
be seen “on the basis of the particular circumstances
of the instant case, due regard being had to the need

to avoid any impairment of the media’s “watchdog”
role. More info here.

Kudpreviéius and others v. Lithuania (2015).
During a controversy between the government of
Lithuania and the agricultural sector, a group of farm-
ers gathered to protest against the lack of adequate
measures to protect their interests. The farmers went
on to block three major highways, causing the stop-
page of traffic. In response, the government arrested
and convicted several farmers directly involved in the
demonstrations for breaching public order and riot-
ing. The convicted farmers alleged that their criminal
convictions interfered with their right to freedom of
expression and freedom of assembly guaranteed under
Articles 10 and 11 of the ECHR. The Court ruled that
the protesters’ criminal convictions did not violate
their right to freedom of peaceful assembly as such
interference satisfied the requirement of being nec-
essary in a democratic society. It found that domestic
authorities did not overstep the limits of their margin of
appreciation by holding the protesters criminally liable
for intentionally disrupting lawful activities of others
through roadblocks on major highways, considered

by the Court as a “reprehensible act.” More info here.

Palomo Sanchez and Others v. Spain (2011).
In this judgment, the ECtHR held that the applicants’
rights to freedom of expression and association under
Article 10, read in light of Article 11 of the ECHR, had not
been violated. The claim before the ECtHR had arisen
out of the dismissal of the applicants by Company P
for serious misconduct by publishing and circulating
a satirical caricature and critical articles about their
colleagues. The content in question was published in
the monthly newsletter of the trade union of which
the applicants were members. The ECtHR held that
the applicants’ dismissal was not disproportionate
and his articles had overstepped the limits of criticism
admissible in labor relations by causing damage to the
reputation of the applicants’ colleagues. It also held
that the offensive expression did not have any public
interest value as labor relations must be based on



mutual trust in order to be fruitful, arguing that an
attack on the dignity of individuals in the professional
environment was a serious form of misconduct which
justified severe sanctions due to its disruptive effects.
More info here.

Hashman v. United Kingdom (1999). The
ECtHR held that the United Kingdom violated Article 10
of the ECHR on the grounds that the legal basis for
the imposition of an order on two individuals was not
“orescribed by the law." Two protesters had attempted
to disrupt a fox hunt and had been ordered to “keep
the peace and be of good behavior” in future. The
Court held that, as they had not been found to have
acted unlawfully in their protest against the hunt,
the order was one to refrain from undetermined and
uncertain behavior and therefore was not foreseeable
and not a justifiable limitation of the protesters’ right
to freedom of expression. More info here.

Other relevant cases on these topics are Rekvényi v.
Hungary (1999), and Vogt v. Germany (1995). However,
they have been included in other sections of this paper,
as they apply to other issues as well.

ii. Political expression/political
participation

Magyvar Kétfarkiu Kutya Part v. Hungary
(2020). The ECtHR found that Hungary violated
Article 10 of the Convention by imposing a fine on a
political party, which was critical of holding the ref-
erendum. The Party in question developed a mobile
application allowing voters to take and anonymously
share pictures of their ballots or, if they were not
participating in the referendum, to upload a picture
of the activity they were doing. The Court stated that
the app was a legitimate form of speech and, while
the Government may limit the right to freedom of
expression, its interference must be prescribed by law.
It also held that the legal basis for prohibiting the app
and fining the party was not precise or sufficiently fore-
seeable and was therefore not a justifiable limitation

of the right. The Court emphasized political parties’
importance to political plurality in democracies and
stated that “restrictions on their freedom of expression
therefore have to be made the subject of a rigorous
supervision.” More info here.

Kardcsony and Others v. Hungary (2016).
The ECtHR held that while parliamentarians can be
required to adhere to parliamentary rules of conduct,
imposing a fine for breach of these rules without a
hearing violates their rights. The case came about
after seven members of the Hungarian parliament
showed their opposition to new laws on tobacco and
on the distribution of agricultural and forestry lands by
chanting, waving banners and placards, and placing a
wheelbarrow full of soil in the parliamentary chamber.
They were each fined without being given a chance to
defend their conduct. More info here.

Rekvényi v. Hungary (1999). The ECtHR found
that the Hungarian prohibition on members of the police
to join political parties was not a violation of Articles
10 and 11 of the ECHR. Rekvényi was a police officer
and the Secretary General of the Police Independent
Trade Union. The Union filed a constitutional complaint
against an amendment to the Constitution of Hungary
that prohibited members of the armed forces, the
police, and security services from joining a political
party or engaging in political activities. The ECtHR
determined that there was no violation of Articles 10
and 11, basing its reasoning on the relatively recent
Hungarian experience with a non-democratic regime,
in which police forces were in the service of the ruling
political party. More info here.

Bowman v. The United Kingdom (1998). The
ECtHR ruled that the United Kingdom had violated the
applicants’ freedom of expression by initiating criminal
proceedings against her for the dissemination of 15
million leaflets during a political campaign. The appli-
cant was against abortion and the leaflets contained
information about the opinions of three candidates for
election on abortion. She was charged with violating



a UK election law enacted to preserve fair and demo-
cratic elections, which prohibited spending more than
five pounds on disseminating information to electors
to promote or procure the election of a candidate in
the period of four to six weeks before elections. The
ECtHR found that the mere fact of initiating criminal
proceedings against the applicant interfered with her
right to freedom of expression. Such interference was
not proportionate since she only wanted to inform
her fellow citizens about the opinions of the three
candidates on abortion. Even though she had been able
to spend more than five pounds in any other period
except just before the elections, the ECtHR found that
she would not have achieved the same effect during
some other period. More info here.

Vogt v. Germany (1995). In this decision, the
Court held that a school teacher’s dismissal from the
civil service due to her political activities on behalf of
the German Communist Party (“DKP") had breached
Article 10 and Article 11 of the European Convention.
Vogt was an active member of the DKP and even
stood as the DKP candidate in elections after she
had been appointed as a permanent public servant
and was teaching at a public secondary school. She
was dismissed from her position on the ground that
her political activities were in violation of a law that
banned employment of extremists in the civil service,
failing to comply with her duty of political loyalty. The
Court found that while her dismissal was a lawful inter-
ference with her freedom of expression and served a
legitimate aim, it was disproportionate to that aim. The
Court observed that there was no evidence that Vogt
herself, even outside her work at school, actually made
anti-constitutional statements or personally adopted an
anti-constitutional stance. The Court found a violation
of Article 11 as well, by treating the interference with
the applicant’s right to free association in the light of
Article 10, as a subset of the interference with her right
to freedom of expression. More info here.

Other relevant cases on these topics are Stoll v.
Switzerland (2007), Sahin v. Turkey (2005), Lehideux

and Isorni v. France (1998), and Lingens v. Austria (1986).
However, they have been included in other sections
of this paper, as they apply to other issues as well.

iii. Political expression/expression of
judges

Baka v. Hungary (2016). In this decision, the
ECtHR held that Hungary had violated the right to free-
dom of expression of the Supreme Court of Hungary's
President by terminating his contract after he spoke
publicly about judicial reforms. After the adoption of
legislation that changed the structure of the Hungarian
courts and lowered judges’ retirement age, the judge
criticized the reforms in a series of public letters and
in speeches before Parliament. The Court held that the
termination of his contract was directly linked to the
expression of his views and therefore constituted an
interference with his rights. It stressed that the Council
of Europe obligates judges to promote and protect
judicial independence, and that the judge’s comments
“fell within the context of a debate on matters of
great public interest [and] called for a high degree of
protection for his freedom of expression and strict
scrutiny of any interference.” More info here.

Wille v. Liechtenstein (1999). The ECtHR held
that threatening and effectively refusing to re-appoint
a civil servant on account of his publicly expressed
opinion was a violation of Article 10 of the ECHR. The
applicant, a Liechtenstein national, was President of the
Administrative Court. In a public lecture, he presented
his personal views that the constitutional court has a
right to interpret the constitution in case of disagree-
ment between the Prince and the Diet. Unhappy and
in disagreement with this comment, the Prince sent
the applicant a series of letters expressing his intention
not to re-appoint him. In 1997, when the applicant was
re-nominated, the Prince refused his re-appointment.
The Court held that the ECHR does not discriminate
against public officials. Their rights are protected by the
Convention and the Court will look at interference with

the freedom of expression of a judge in close scrutiny.



The Prince’s decision to not re-elect the applicant
was based on his controversial views, rather than on
his performance. For the Court, this was a dispropor-
tionate interference with the applicant’s freedom of
expression, as the opinion was neither untenable nor
incompatible with his duties as a public officer. The
Court further held that Liechtenstein violated Article 13
in connection to Article 10 of the ECHR by failing to
provide the means to ensure the applicant’s right to
an effective remedy. More info here.

iv. Political expression/expression of
public officials

Guja v. Moldova (2008). In this landmark case,
the ECtHR ruled that Moldova breached Article 10
of the ECHR when it dismissed a civil servant who
had revealed information of public interest regarding
attempts by high-ranking politicians to influence the
judiciary. The Court noted that Article 10 extends to
both public servants and workplace matters, and that
civil servants may “become aware of in-house informa-
tion, including secret information, whose divulgation
or publication corresponds to a strong public interest.”
Considering the available channels for disclosure, the
public interest in the disclosed information, its authen-
ticity, the detriment to the State, the applicant's good
faith, and the severity of his sanction, the Court con-
cluded that the interference with the applicants’ right
was not necessary in a democratic society. It did so by
highlighting the importance of the right to freedom
of expression on matters of general interest, the right
of civil servants and other employees to report illegal
conducts, the duties and responsibilities of employ-
ees towards employers, and the employers’ rights to
manage their staff. In any case, the Court emphasized
that a case-by-case analysis of the context around
the release of information—such as the information
the complainant released here—was necessary to an
Article 10 determination. More info here.

v. Political expression/terrorism

Selahattin Demirtas v. Turkey (No. 2) (2020).
In this landmark case, the ECtHR found that the Turkish
government's attempts to curtail the political speech of
its adversaries, most notably of Demirtas (the leader
of the opposition), violated Article 10 and various
other conventional rights. Following his active political
speeches and statements against the government on
the Kurdish-Turkish conflict, Demirtas was arrested
on suspicion of membership in an armed terrorist
organization and inciting others to commit a criminal
offence. The ECtHR found a violation of Demirtas's
right to freedom of expression on the grounds that
the lifting of his parliamentary immunity as a result of
a constitutional amendment, his subsequent detention
and continued pre-trial detention, and the criminal pro-
ceedings brought against him on the basis of evidence
comprising his political speeches, had not complied
with the requirement of the quality of law for lack
of foreseeability. For the Court, domestic courts had
applied a broad interpretation of national law that
failed to afford the applicant with adequate protection
against arbitrary interference with his rights; especially,
given that such interpretation entailed “equating the
exercise of the right to freedom of expression with
belonging to, forming or leading and armed terrorist
organization.” In holding that Demirtas's detention had
‘pursued the ulterior purpose of stifling pluralism and
limiting freedom of political debate, which [were] at the
very core of the concept of a democratic society,” the
Court ordered the Government to take all necessary
measures to secure his immediate release. The Court
also stated that the continuation of Demirtag's pre-trial
detention would amount to elongation of the ECHR
violations, as well as breach of Turkey's obligation
to abide by the Court’s judgment in accordance with
Article 46(1) of ECHR. More info here.

Gerger v. Turkey (1999). The ECtHR ruled that
the conviction of a journalist for writing a political
speech critical of the government was a violation of
Article 10 of the European Convention. The government



accused the applicant of promoting separatism and he
was convicted under the Prevention of Terrorism Act.
The ECtHR found that this conviction was adequately
prescribed by law and pursued the legitimate aim of
protecting national security and public order. However,
it still violated Article 10 because it was unnecessary.
The applicant’s political speech was specially protected
and critical to holding a democratic government in
check. He had also in no way incited violence through
words or context. Furthermore, a disproportionate
judgment was handed down to the applicant, partic-
ularly considering that due to a change in domestic
law, he was sentenced twice for the same offense.
More info here.

Siirek v. Turkey (No. 1) (1999). The ECtHR found
no violation of a publisher’s freedom of expression for
disseminating separatist propaganda. Kamil Tekin Strek,
a majority shareholder of a weekly review in Istanbul,
was convicted under the Prevention of Terrorism Act
1991 for publishing two letters submitted by readers
which contained political speech criticizing the Turkish
government and promoted the cause of a Kurdish
rebel movement. The Court based its reasoning on
the adequate prescription by law of the conviction,
its pursuance of the legitimate aims of protection of
national security, territorial integrity and public order
in Turkey in light of the violent separatist movement in
the south-east, and necessity in a democratic society.
The measures were found necessary mainly because the
letters had: used inflammatory language intended to
incite hostilities; been published in a sensitive security
context; and named persons responsible for atrocities,
thus endangering them. The Court found that the
owner was vicariously responsible for their publication
because, as a partial owner, he should have had editorial
control over the direction of the review. Therefore, the
Court held that the Article 10 rights of the applicant
had not been violated. More info here.

Ceylan v. Turkey (1999). The ECtHR held that
Turkey had violated Article 10 for convicting Ceylan
under the Criminal Code for “non-public incitement to

hatred and hostility” after he published an Article on
the Turkish question. The conviction was found to be
sufficiently prescribed by law, and in pursuance of the
legitimate aims of national security, territorial integrity,
and public order. However, it was considered not neces-
sary in a democratic society because the applicant had
engaged in political speech in a political position—as
a trade union leader—which deserved heightened
protection. He had not incited any violence or hostility,
and as a result of his conviction, had lost his position
as leader and several civil and political rights. Thus,
the Court found his conviction and sentencing dispro-
portionate and awarded him non-pecuniary damages.
More info here.

Polat v. Turkey (1999). The ECtHR ruled that
the right to freedom of expression under Article 10 of
the ECHR of a Turkish writer had been violated by the
State when he was prosecuted and convicted under the
Prevention of Terrorism Act for disseminating separatist
propaganda and publishing a book that described his-
torical events relating to the Kurdish rebel movement
in Turkey. While the Court found that the conviction
was prescribed by law and pursued the legitimate
aim of protecting national security and public order,
the writer's imprisonment and payment of a fine was
ultimately considered disproportionate and unneces-
sary by the Court. This, given that the applicant had
engaged in political expression which had heightened
protection under the Convention. Furthermore, the
applicant had not incited violence, and the effect of
his speech was also likely to be limited because of his
status as a private individual and the dissemination of
his speech through a book—and not in mass media.
Finally, the penalties imposed on him were considered
disproportionate. More info here.

Okcuoglu v. Turkey (1999). The ECtHR held
that Turkey had violated Article 10 of the ECHR for
convicting a lawyer for the dissemination of separatist
propaganda based on comments he had made during
a round-table discussion that was subsequently cov-
ered by a magazine. The Court held that although



the conviction was prescribed by law and pursued
the legitimate aim of protecting national security,
territorial integrity, public order, and national unity,
it was not a necessary interference with his rights in
a democratic society. This, given that political speech
deserved heightened protection, and the press had
an essential role of keeping the public informed. In
the case at hand, it had to be appreciated that the
applicant's comments, although not neutral, did not
amount to incitements to violence. Furthermore, the
magazine in which they had been published had a
low circulation, limiting potential impacts. Moreover,
the punishment meted out to the applicant—a prison
term along with a fine that was later increased—was
disproportionate. More info here.

Siirek and Ozdemir v. Turkey (1999). The
ECtHR found that the conviction of the owner and chief
editor of a newspaper for publishing an interview with
a commander of the Kurdistan Workers' Party violated
the right to freedom of expression. The owner had been
sentenced to a fine, and the editor to a fine and. six
months imprisonment. Notwithstanding the growing
concern regarding the security situation in parts of the
country, the Court held that mere publication of an
interview with a designated hostile organization could
not itself justify an interference with the applicants’
freedom of expression. It also found that Turkish courts
had failed to have sufficient regard to the public’s right
to be informed. More info here.

Arslan v. Turkey (1999). The ECtHR found that
the conviction of Arslan for publishing a book which
contained criticism of the Turkish government's actions
violated his right to freedom of expression under
Article 10 of the ECHR. The applicant was first con-
victed in 1991 on grounds that his book encouraged
separatism and incited violence. With the passing of a
new law, his conviction was invalidated. Shortly there-
after, his book was republished, and he was charged
again under different criminal provisions for propa-
ganda against the unity of the State. The applicant
was convicted, and his appeals were unsuccessful. The

ECtHR noted the importance of political speech in a
democratic society and the limited reach of the book
because of its mode of publication, and concluded
that the tone did not incite violence. Furthermore,
penalties against the applicant were considered par-
ticularly severe, as he was convicted twice. Thus, the
conviction was found to be an unnecessary interference
in a democratic society. More info here.

Incal v. Turkey (1998). The ECtHR found that
the conviction of Incal for participating in the prepa-
ration of a political leaflet containing criticism of the
Turkish government's actions against Kurdish street
traders and stall keepers violated his right under
Articles 10 and 6 of the European Convention. The
applicant, as a member of the executive committee
of the Izmir section of the People’s Labor Party, had
decided to distribute pamphlets criticizing measures by
local authorities which affected the rights of Kurdish
people. However, the applicant and the members of the
executive committee were accused of inciting hatred
and hostility through racist words and were charged
under domestic terrorism laws. The Court noted that
freedom of expression is particularly important for
political parties and their active members since they
represent their electorate, draw attention to their
concerns and defend their interests. It did not discern
anything which warranted the conclusion that Incal was
responsible for the problems of terrorism in Turkey, and
more specifically in Izmir. In conclusion, the applicant’s
conviction was held to be disproportionate to the aim
pursued, and therefore unnecessary in a democratic
society. More info here.

Zana v. Turkey (1997). In this judgment, the
Court held that the conviction by the Turkish courts of
a politician based on published comments in support
of anillegal armed group, did not violate his freedom
of expression rights under Article 10 of the European
Convention. Zana was a former mayor of the largest
city in south-eastern Turkey. In 1987, he was accused
of defending an act punishable by law as a serious
crime for his remarks supporting the Workers' Party



of Kurdistan made during an interview. The applicant
was later sentenced to prison. The ECtHR held that,
given the serious disturbances in south-east Turkey at
the time when the applicant made the statements, the
publication of his interview was likely to exacerbate
an already explosive situation in Turkey. Consequently,
the Court held that the conviction of the applicant
answered a pressing social need and was proportion-
ate to the legitimate aims pursued. Bearing in mind
the State's margin of appreciation, the ECtHR held
that there was no violation of the applicant’s right to
freedom of expression under Article 10 of the ECHR.
More info here.

Several of the decisions mentioned here are part of a
series of cases against Turkey at the material time relat-
ing to activities of the Kurdish separatist movement, or
the so-called “Turkish question,” namely, Okcuoglu v.
Turkey (1999), Karatas v. Turkey (1999), Arslan v. Turkey
(1999), Polat v. Turkey (1999), Ceylan v. Turkey (1999),
Gerger v. Turkey (1999), Erdogdu and ince v. Turkey
(1999), Baskaya and Okcuoglu v. Turkey (1999), Stirek
and Ozdemir v. Turkey (1999), Siirek v. Turkey (No. 1)
(1999), Stirek v. Turkey (No. 2) (1999), Stirek v. Turkey
(No. 3) (1999), and Stirek v. Turkey (No. 4) (1999).

vi. Political expression/genocide
denial

Perincek v. Switzerland (2015). This land-
mark case is about Dogu Perincek, the Chairman of
the Turkish Workers' Party, who made several public
statements in Switzerland on the Armenian genocide.
In consequence, the Switzerland-Armenia Association
brought a criminal complaint against Peringek, who
was sentenced to pay 100 Swiss francs for 90 days,
a sum of 3,000 Swiss francs, replaceable with 30
days imprisonment, and 1,000 Swiss francs to the
Switzerland-Armenia Association for its non-pecuniary
damages. The ECtHR held that Perincek’s criminal con-
viction and sentence were properly prescribed by law in
pursuant to the legitimate aim of protecting Armenians’
identity and dignity. However, in balancing the right to

freedom of expression under Article 10 and the right
to private life under Article 8 of the ECHR, the Court
concluded that the Swiss government's interference
with Perincek’s right to freedom of expression was not
necessary in a democratic society. Taking into account
the context in which the applicant’s statements were
made, that they did not amount to a call for hatred,
that Switzerland had no international obligations to
criminalize them, and that the interference took the
serious form of a criminal conviction, the Court con-
cluded that it was unnecessary in a democratic society
and thus found a violation of Article 10. The Court also
assessed the scope of the “abuse clause” contained in
Article 17, under which nothing in the ECHR may be
interpreted as implying any right to perform acts aimed
at destructing the rights and freedoms recognized
therein. Considering it “only applicable on an excep-
tional basis and in extreme cases,” the Court found
that the applicability of Article 77—which depended
on the applicant’s intention to rely on the Convention
for the destruction of its rights—was not immediately
clear. The Court thus decided to join the question of
Article 17 to the merits of the applicant's complaint
under Article 10. More info here.

vii. Hate speech

While this section only addresses judgments rendered
by the Grand Chamber of the ECtHR, there is a sub-
stantial amount of remarkable case law on the issue
of hate speech rendered by the Court at the level
of decisions on admissibility or Chamber judgments.
More info here.

Lehideux and Isorni v. France (1998). In this
decision, the ECtHR held that the right to freedom of
expression, as enshrined in the European Convention,
covers the expression of ideas and information which
shocks, offends or disturbs. However, the justification
of a pro-Nazi policy could not be allowed to enjoy the
protection afforded by Article 10 ECHR. Although the
applicants explicitly distanced themselves from Nazi
atrocities voicing their disapproval, Article 17 prevented



the expression because it was considered an abuse of
ECHR rights. More info here.

dJersild v. Denmark (1994). In this decision,
the Court determined that the conviction of a Danish
journalist for aiding and abetting a xenophobic group
violated freedom of expression. Jersild broadcast
over the radio an interview with members of the
Greenjackets, a radical xenophobic group, in which
the interviewees made derogatory statements about
racial minorities and immigrants; a Danish court fined
Jersild, as well as the head of Denmark Radio’s news
section for publishing racist statements. The ECtHR
ruled that such a measure violated freedom of expres-
sion because the manner in which the statements were
presented by the applicant was “sufficient to outweigh
the effect, if any, on the reputation of others” and
that there was insufficient evidence to show that the
restriction was “necessary in a democratic society.”
For the Court, “news reporting based on interviews,
whether edited or not, constitutes one of the most
important means whereby the press is able to play its
vital role of ‘public watchdog” and the “punishment
of a journalist for assisting in the dissemination of
statements made by another person in an interview
would seriously hamper the contribution of the press
to discussion of matters of public interest.” While the
Court acknowledged that Greenjackets' remarks were
more than insulting to members of targeted groups
and, as such, were not protected by the ECHR, it noted
that nothing showed that the feature was such as to
justify the conviction of the applicant. Accordingly,
the Court found a violation of Article 10 of the ECHR.
More info here.

viii. Media regulation

Centro Europa 7 S.R.L. v. Italy (2012). The
ECtHR held that Italian legislative measures which had
the effect of excluding an audio-visual broadcaster from
accessing broadcasting frequencies was a violation of
the right to freedom of expression. The applicant had
been awarded a license to transmit programs in 1997.

However, it was not until 2008 that it was allocated
a frequency on which to broadcast. The Italian courts
awarded damages to the broadcaster but the company
brought an application to the Court, arguing that the
compensation it had received was insufficient. The
Court held that the Italian government had breached
the broadcaster’s legitimate expectations and pre-
vented it from pursuing its economic activities for
more than ten years. It also concluded that the leg-
islative framework was vague and imprecise and the
interference in the broadcaster’s right to freedom of
expression was not justified. More info here.

ix. Freedom of the press

Couderc and Hachette Filipacchi Associés
v. France (2016). |n this landmark case, the ECtHR
held that French courts had violated Article 10 of the
ECHR by interfering with a magazine's right to free-
dom of expression with respect to the publication of
an Article on the unrecognized child of the Prince of
Monaco. For the Court, while private individuals may
claim protection for their private life, the same is not
true of public figures; only in certain circumstances may
they rely on a “legitimate expectation” of protection
of and respect for their private lives. The Court held
that the existence of an illegitimate child in the context
of a monarchy is undeniably in the public interest and
that French courts had failed to properly balance the
Prince’s privacy interests with the privacy and free-
dom of expression right of his son and of his son's
mother. In conclusion, the Court held that, whilst the
arguments advanced by the Government with regard
to the protection of the Prince’s private life and the
right to his own image were relevant, they could not
be considered sufficient to justify interference with
the magazines’ rights in this case. Accordingly, the
Court concluded that there had been a violation of
Article 10 of the ECHR. More info here.

Delfi AS v. Estonia (2015). In this key case, the
ECtHR ruled that Estonia did not breach Article 10 of
the ECHR when it held an online news outlet liable



for defamation based on comments posted in the
comments section of its articles. The Court conducted
a three-part test in determining whether the news
outlet’s rights had been violated. First, the ECtHR
found that Estonia interfered with the outlet’s right to
free expression when it imposed civil penalties for the
defamatory comments. Second, the Court held that the
award of damages was prescribed by law, and that the
outlet violated Estonian law. Third, the Court noted
that imposing civil penalties on the outlet pursued the
legitimate aim of “protecting the reputation and rights
of others.” Finally, the Court engaged in a balancing test
to determine whether Estonia’s interference with the
outlet’s rights was necessary in a democratic society.
Considering the extreme nature of the comments in
question, the fact that they were posted in reaction
to an Article published by the applicant company, the
insufficient measures taken by the company to remove
those comments amounting to hate speech and speech
inciting violence, and the moderate sanction imposed
to it, the Court found that such liability “was based
on relevant and sufficient grounds, having regard to
the margin of appreciation afforded to the respondent
State." More info here.

Morice v. France (2015). In this landmark case,
the ECtHR held that the judgment against Morice for
defamation was a disproportionate interference with
his right to freedom of expression, and therefore
not “necessary in a democratic society,” resulting in
an Article 10 violation. Morice was a French lawyer
who was convicted for public defamation of a judge
based on an Article in the daily newspaper Le Monde,
in which Morice qualified such judge’s conduct as
being at odds with the principles of impartiality and
fairness. For the Court, the remarks made by Morice
did not constitute gravely damaging and essentially
unfounded attacks on the action of the courts, but were
criticisms leveled at the judges as part of a debate on
a matter of public interest concerning the functioning
of the justice system in the context of a case which
had received wide media coverage from the outset.
Although harsh, they still constituted value judgments

with a sufficient “factual basis.” The Court, taking note
of the possible chilling effect of the criminal conviction
and also considering the important role of lawyers in
criticizing the dysfunctions within the administration of
justice and in informing the public, found that Article 10
had been violated. More info here.

Axel Springer AG v. Germany (2012). The
ECtHR ruled that Germany had violated the appli-
cant’s right to freedom of expression when it fined a
magazine and prohibited further publication of articles
concerning the arrest of an actor for cocaine posses-
sion. The actor had brought an action alleging that the
magazine had breached his right to privacy. The Court
reasoned that the articles could be considered to pres-
ent a degree of general interest since they concerned
public judicial facts obtained from official sources
about someone well-known to the public regarding his
arrest in a public place. Particularly, it noted that such
general interest would vary in degree based on factors
such as “the degree to which the person concerned
is known, the circumstances of the case and any fur-
ther developments arising during the proceedings.” In
respect of the content, form and consequence of the
articles, the Court found that they only related to the
facts and did not contain any “disparaging expression
or unsubstantiated allegation” and that “[tlhe fact
that the first Article contained certain expressions
which, to all intents and purposes, were designed to
attract the public’s attention cannot in itself raise an
issue under the Court’s case-law.” As to the severity of
the sanctions, the Court considered that these were
lenient but nonetheless capable of having a “chilling
effect” Notwithstanding that the case concerned a
minor and common crime and the lenient nature of the
sanctions, the Court considered they were unnecessary
in a democratic society and disproportionate to the
legitimate aim pursued. More info here.

Stoll v. Switzerland (2007). In this key case, the
ECtHR found no violation of the right to freedom of
expression where a journalist was fined 800 Swiss
Francs for publishing an Article about a confidential



diplomatic strategy paper. The fine was imposed pur-
suant to a law criminalizing the publication of “secret
official deliberations” Noting the paramount impor-
tance of the press in a democratic society, and the
role it plays as a “public watchdog,” the Court ruled
that protections afforded to journalists are subject
to the proviso that “they are acting in good faith and
on an accurate factual basis and provide ‘reliable and
precise’ information in accordance with the ethics of
journalism.” In the words of the Court, in “a world in
which the individual is confronted with vast quantities
of information circulated via traditional and electronic
media and involving an ever-growing number of players,
monitoring compliance with journalistic ethics takes
on added importance.” In this sense, the ECtHR also
gave Switzerland a certain margin of appreciation in
how to deal with preserving confidential or secret
documents. Moreover, the Court criticized the fact
that the document was presented in a misleading and
sensationalist manner, and took note of the modest
nature of the fine against the journalist, finding the
journalist's conviction to be a proportionate restriction
on the right to freedom of expression. More info here.

Pedersen v. Denmark (2004). In this case, the
Grand Chamber found that the criminal conviction
for defamation of two Danish journalists for alleging
in television programs that a police chief superinten-
dent tampered with evidence in a murder case was
proportionate to the legitimate aim of protecting
others’ reputation and rights. The two journalists had
produced two documentaries questioning whether
the conviction of an individual for killing his wife was
correct and whether the police had tampered with
evidence. The murder conviction was later overturned
following an inquiry which recommended a retrial
but did not find any evidence of police tampering.
The Court held that the defamation conviction was
necessary in a democratic society as the journalists
had no factual basis on which to base their allegations.
The Court held that the documentaries threatened the
chief superintendent’s right to be presumed innocent

until proven guilty. More info here.

Cumpana and Mazare v. Romania (2004). In
this judgment, the ECtHR overturned criminal sanctions
imposed on two applicants for defamatory articles
and pictures published in a newspaper. Telegraf, a
Romanian newspaper, published an article that implied
governmental corruption. Criminal proceedings were
initiated against the publishers for defamation and
insult, which resulted in a ten-month sentence and
a hefty fine. The Court reasoned that the criminal
sanction was not proportionate to the alleged crime,
and that it produced a chilling effect on free speech.
More info here.

Perna v. Italy (2003). In its judgment, the ECtHR
held that the conviction for defamation and imposition
of a fine against an Italian journalist for implying that
a Public Prosecutor was not objective did not violate
the right to freedom of expression. The journalist had
described the prosecutor as a “communist militant” and
accused him of paying a mafia-related informer. The
Court held that the conviction and sanction was not
disproportionate and was a necessary interference of
the journalist’s right to freedom of expression. More
info here.

Bladet Tromso and Stensaas v. Norway
(1999). The ECtHR found that Norway had breached
the rights of the applicants—the publisher and editor
of the newspaper Bladet Tromsg—under Article 10
of the ECHR by holding them guilty for defamation.
This conviction followed the publication of a report
and statement made by an inspector appointed by
the Ministry of Fisheries, Lindberg, to inspect seal
hunting. The report and the statement alleged that
members of a hunting vessel had committed criminal
acts and been particularly cruel to seals. The Ministry
of Fisheries impugned the authenticity of the report,
and the crew of the vessel won a charge of defamation
against Lindberg. They subsequently won a case of
defamation against the applicants as well. The ECtHR
found that the applicants’ conviction was an unjustified
interference with their rights because the published
statements and their report, taken in their context, did



not constitute sufficient reasons for an interference
with freedom of press. The applicants had acted in
good faith in discharging their public watchdog func-
tion by reporting on a matter of public interest. They
were further discharged from their duty of verifying
the report issued by Lindberg, because the nature
and degree of defamation were not so serious, and
the context of the issuance of the report suggested
a high degree of credibility. More info here.

Dalban v. Romania (1999). The ECtHR held
that convicting a journalist for criminal defamation
when there was no evidence to prove the falsity of
his statement was a disproportionate interference with
his freedom of speech and expression. The applicant,
a Romanian journalist, was convicted for defaming
the chief executive of a state-owned company and a
Senator for alleged fraud in the articles he published
in a weekly magazine. The Court found that the articles
were written on matters of public interest and there
was no proof that the descriptions in the articles were
untrue. According to the Court, journalists should
not be debarred from publishing their opinion. As a
public watchdog, a journalist cannot be penalized for
imparting critical value judgments on matters of public
interest, and hence, the Court found that Romania had
violated. Article 10 of the Convention. More info here.

Lingens v. Austria (1986). In this important
decision, the ECtHR found that the defamation con-
viction of a journalist who had criticized a politician
violated his right to freedom of expression. Lingens, an
Austrian journalist, had accused the President of the
Austrian Socialist Party of having an accommodating
attitude towards former Nazis who had continued to
take part in Austrian politics. The ECtHR reasoned that
politicians and other public officials should tolerate
a high degree of criticism due to their public position
in democratic societies. Furthermore, the Court noted.
that the journalist was covering political issues that
were of immense public interest to Austrians, and that
censuring the articles would deter other journalists
from contributing to public discussion. More info here.

The Sunday Times v. United Kingdom
(1979). The ECtHR held that an injunction restrain-
ing the Sunday Times from publishing an Article on a
settlement being negotiated out of court violated its
freedom of expression. In 1972 the British newspaper
published articles concerning the settlement negotia-
tions for the “thalidomide children,” following pregnant
women'’s use of the drug thalidomide that resulted in
severe birth defects. The newspaper had criticized the
settlement proposals and subsequently, an injunction
was issued based on the claim that future publications
would constitute contempt of court. Although the
Court found that the interference was prescribed by
law and pursued the legitimate aim of safeguarding
the impartiality and authority of the judiciary, it was not
necessary in a democratic society. The Court observed
that the right to freedom of expression guarantees not
only the freedom of the press to inform the public but
also the right of the public to be properly informed, and
the thalidomide disaster was a matter of undisputed
public concern. The Court noted that the proposed
Article was moderate and balanced in its arguments
on a topic that had been widely debated in society
and therefore the risk of undermining the authority of
the judiciary was minimal. The Court concluded that
the interference did not correspond to a social need
sufficiently pressing to outweigh the public interest
in freedom of expression within the meaning of the
European Convention. More info here.

Other relevant cases on these topics are Pentikédinen
v. Finland (2015), Gerger v. Turkey (1999), Siirek and
Ozdemir v. Turkey (1999), and Jersild v. Denmark (1994).
However, they have been included in other sections
of this paper, as they apply to other issues as well.

x. Freedom of the press/protection of
sources

Sanoma Uitgevers B.V. v. The Netherlands
(2010). Inits judgment, the ECtHR concluded that the
order issued to a magazine by the public prosecutor of
Amsterdam to hand over photographs was a violation



of the journalists’ rights to protect their sources. The
ECtHR held that orders to disclose sources should be
met with procedural safeguards, including the guaran-
tee of ex-ante review by an impartial decision-making
body or judge with the power to assess whether a
requirement in the public interest overrides the prin-
ciple of protection of journalistic sources and thus
prevent unnecessary access to information that could
disclose sources’ identity. In particular, the Court estab-
lished that the right to protect journalistic sources is
part of Article 10’s protection of the right to receive
and impart information, and that without this protec-
tion “the vital public-watchdog role of the press may
be undermined and the ability of the press to provide
accurate and reliable information to the public may be
adversely affected.” In assessing whether the limitation
to the right was justified, the Court emphasized that
domestic laws must have sufficient safeguards against
arbitrary interference and not confer wide discretion
on the executive. Accordingly, the Court found that
the quality of the national law was deficient because
there was no procedure with adequate legal safeguards
for a party to obtain an independent assessment as to
whether the interest of a criminal investigation over-
rode the public interest in the protection of journalistic
sources. Therefore, the Court found a violation of
Article 10 of the ECHR, as the interference complained
of was not “prescribed by law.” More info here.

Goodwin v. United Kingdom (1996). In this
landmark judgment, the Court found that a judicial
request for disclosure of a confidential source in a
journalistic context was an impermissible violation of
Article 10 of the ECHR. The applicant was a trainee
journalist who received sensitive information regarding
the financial state of a company that appeared to come
from a confidential corporate plan, one copy of which
had gone missing. The Court found that injunctions
to prevent the publication of the information could
be considered “necessary in a democratic society”
but disclosure of the source of said information was
unnecessary. For the Court, the company’s legitimate

reasons for wishing disclosure, namely, to prevent

further dissemination of the confidential information
and to take action against the source—who was pre-
sumed. to be an employee—were outweighed by the
interest of a free press in a democratic society. The
Court also noted the importance of protecting jour-
nalistic sources for press freedom and reasoned that
disclosure would produce a chilling effect in society,
unless disclosure is justified by public interest. More
info here.

xi. Freedom of the press/data
protection

Big Brother Watch and Others v. The
United Kingdom (No. 2) (2021). In this key
case, the ECtHR concluded that the UK's Regulation of
Investigatory Powers Act (RIPA) had violated the rights
to privacy and freedom of expression contained in the
ECHR. The applicants challenged the compatibility of
three electronic surveillance programs operated by
the UK's Government Communications Headquarters
with the Convention. These programs consisted of:
(i) bulk interception under the TEMPORA program,
which stored and managed large volumes of data
drawn from bearers; (ii) the intelligence-sharing regime
with foreign countries, particularly the US through
the medium of the PRISM and Upstream programs;
and (jii) the procurement of communications data
from communications service providers. Complaints
were submitted after Edward Snowden's disclosures
revealed surveillance programs managed by both the
US and the UK. The ECtHR found that UK's regimes
on bulk interception and obtaining data from com-
munications service providers had violated the ECHR
given the following deficiencies: (i) the absence of
independent authorization and oversight (the so-called
‘end-to-end safeguards"); (ii) no categories of selectors
were included in the applications for a warrant; (iii)
there was no prior internal approval of the selectors
linked to an identifiable individual; and (iv) the State
did not examine other less intrusive measures before
activating and implementing electronic surveillance
programs. Particularly, with respect to the right to



privacy under Article 8 of the ECHR, the Court noted
that, while States’ have a margin of appreciation to
implement a bulk interception regime that may be of
vital importance in identifying threats to their national
security, the weaknesses of the RIPA made it impos-
sible for the UK to fulfill the “minimum safeguards”
to guarantee the right to privacy when implementing
electronic surveillance programs. Moreover, since the
UK could access and examine confidential journalistic
material by only justifying an “overriding requirement in
the public interest,” without first establishing: (i) limita-
tions on when such communications could be accessed
and examined by national authorities; or (i) adequate
measures to ensure the protection of confidential
journalistic information, the Court held that a violation
of Article 10 of the Convention was engaged by the
RIPA. More info here.

Satakunnan Markkinaporssi Oy and
Satamedia Oy v. Finland (2017). The ECtHR
found no violation of the right to freedom of expression
where Finnish courts and authorities had prohibited
two companies from processing personal tax data in
a particular manner and to a particular extent. The
companies had collected and published information
about income and taxable assets of 1.2 million persons
in Finland, first through a newspaper and later through
a text-messaging service by which people could text
someone’s name to a service number and receive that
person’s taxation information. The ECtHR gave a wide
margin of appreciation to the domestic authorities in
balancing the right to freedom of expression against
the right to privacy. The ECtHR could not find that the
publication of the tax data en masse contributed to a
debate of public interest. It also noted that although
certain tax data was publicly accessible in Finland, a
distinction was to be drawn between this accessibility
and the unlimited extent to which the data was pub-
lished by companies, as it rendered the data accessible
in a manner and to an extent not intended by legisla-
tors. The Court concluded that the restrictions were
prescribed by law and pursued the legitimate aim of

protecting taxpayers' right to privacy. More info here.

Bédat v. Switzerland (2016). This key case con-
cerns Arnaud Bédat, a journalist for the Swiss weekly
magazine Lillustré. Bédat published an Article about
a controversial car accident that resulted in the death
of three people. Particularly, he discussed an ongoing
criminal investigation against the driver in that collision,
including the questions asked by the investigating
officers and the judge, the driver’s replies, the descrip-
tion of the criminal charges, as well as the copies of
the driver’s letters submitted to the investigating
judge. Subsequently, the public prosecutor brought a
complaint against the journalist for having published
confidential documents regarding the accused in breach
of Switzerland's Criminal Code. Bédat was sentenced to
one-month imprisonment. The Lausanne Police Court
then replaced the sentence with a fine of 4,000 Swiss
francs. Considering that States have a certain margin of
appreciation in assessing interferences with freedom of
expression when balancing conflicting private interests,
the Court addressed the following factors concerning
the case at hand: the manner in which Bédat came
into possession of the information; the content of his
article; its contribution to a public interest debate; its
influence on criminal proceedings; its infringement of
the driver’s right to privacy; and the proportionality
of the imposed penalty against Bédat. Based on such
analysis, the ECtHR concluded that there was no vio-
lation of Article 10 of the Convention. More info here.

xii. Prior restraint and content
regulation

Animal Defenders International v. United
Kingdom (2013). In this key case, the ECtHR ruled
that the UK. did not violate freedom of speech by
banning political advertisements on television and radio
because this did not ban all political speech—only
advertisements—and there were other means available
through which these political advertisements could still
be expressed. The Court utilized a balancing approach
and considered on the one hand, “the applicant NGO's
right to impart information and ideas of general inter-
est which the public is entitled to receive with, [and]



on the other, the authorities’ desire to protect the
democratic debate and process from distortion by
powerful financial groups with advantageous access to
influential media.” The Court said that bans on political
speech may be upheld if the government can meet the
requirement of proportionality when balanced with the
necessity of the regulation as opposed to the freedom
of speech rights threatened under Article 34 of the
ECHR. For the Court, in the case at hand, other media
remained open to the applicant; a factor which is “key
to the proportionality of a restriction.” Alternative
media included radio or television programs of a polit-
ical nature, print media, the Internet (including social
media), demonstrations, posters and flyers, which
remained powerful communication tools for the NGO
in achieving its objective. Having analyzed these alter-
natives, the Court ruled that the ban did not amount
to a disproportionate interference with the applicant’s
right to freedom of expression under Article 10 of the
ECHR. More info here.

Mouvement Raélien Suisse v. Switzerland
(2012). In this case, the ECtHR held that the ban by
the Swiss authorities of the posters of an association
did not constitute a violation of their right to free-
dom of expression and that it had not breached their
right to freedom of religion. The applicant requested
authorization from the local authorities of the city of
Neuchatel to run a poster campaign featuring phrases
such as “The Message from Extraterrestrials” and
“Science at last replaces religion,” however, the local
authorities denied such authorization citing previous
refusals on grounds of public order and immorality.
The Court held that the Swiss authorities acted within
their margin of appreciation and thus that there were
no serious reasons to substitute the Federal Court
Assessment with its own. More info here.

Verein Gegen Tierfabriken Schweiz (Vgt) v.
Switzerland (No. 2) (2009). In this landmark
case, the ECtHR held that Switzerland violated an
organization’s right to freedom of expression by fail-
ing to ensure that a commercial on animal protection

was aired on television. The case had previously come
before the Court, which had held that there was a vio-
lation of the right as the refusal to air the commercial
was not “necessary in a democratic society.” After the
organization was still unable to air the commercial, it
approached domestic courts, seeking to reopen the
proceedings to ensure compliance with the Court’s
order. The Court held that Switzerland had failed
to fulfill its positive obligations to deploy available
resources to allow the broadcast of the television
commercial. In particular, it emphasized that, under
Article 46 of the ECHR, “a respondent State found to
have breached the Convention or its Protocols is under
an obligation to abide by the Court’s decisions” and
that the reopening of proceedings can serve to ensure
the execution of judgments and the addressing of the
violation. The Court also noted that the nature of the
commercial being unpleasant was irrelevant: “freedom
of expression is applicable not only to ‘information’
or ‘ideas’ that are favorably received or regarded as
inoffensive or as a matter of indifference, but also to
those that offend, shock or disturb.” Accordingly, the
ECtHR found a violation of Article 10 of the ECHR.
More info here.

Cyprus v. Turkey (2001). In this case, the Court
held that Turkey had violated the rights to freedom of
expression of residents of Northern Cyprus by censor-
ing schoolbooks in the unrecognized territory of the
Turkish Republic of Northern Cyprus. Cyprus brought
numerous applications to international bodies, seeking
declarations that Turkey had violated rights protected
in the ECHR through their military operations and occu-
pation of the region. The ECtHR rejected the arguments
that the right to freedom of expression was infringed
by Turkey's failure to provide information to relatives
of missing persons, finding that this conduct was suf-
ficiently addressed through a finding of the violation
of other rights, and held that there was insufficient
evidence of broad censorship of books and restrictions
on access to Greek-language newspapers. However, the
censorship included topics relevant to Cypriot history



and culture, and did constitute a violation of the right
to freedom of expression. More info here.

The Sunday Times v. United Kingdom (No. 2)
(1991). The ECtHR held that the injunction against the
publication of a book violated Article 10 of the ECHR.
The publication of Peter Wright's book Spycatcher was
initially met with injunctions due to the information
contained in the book on the officers of the British
Security Service, yet reversed after the book was pub-
lished in the US. The Court reasoned that injunctions
can be rendered useless due to publications in other
countries, where jurisdiction does not extend to cover
their publications. More info here.

Handyside v. United Kingdom (1976). The
ECtHR held that the confiscation of a book deemed
to be obscene did not violate the right to freedom of
expression. Handyside purchased the British rights to
a book that aimed to educate teenage readers about
sex (including on issues such as masturbation, pornog-
raphy, homosexuality, abortion, etc.) and was convicted
of possessing obscene publications for gain under the
Obscene Publications Act. The Court concluded that
the Act's intent to protect minors, as well as its mea-
sured and precise application, met the qualifications
for a restriction on free speech within a State’s margin
of appreciation to determine what was “necessary in
a democratic society.” More info here.

Another relevant case on this topic is The Sunday
Times v. United Kingdom (1979). However, it has been
included in other sections of this paper.

xiii. Subsequent liability/civil and
criminal defamation

Medzlis Islamske Zajednice Bréko v. Bosnia
and Herzegovina (2017). The ECtHR ruled that
there had been no violation of Article 10 by the national
courts in finding that four NGOs had damaged the
reputation of M.S,, a candidate for director of a public
radio station, because they had failed to verify the

truthfulness of allegations contained in a letter they
sent to local government offices. The Court carried out
a comprehensive analysis in considering whether the
national courts' interference was necessary in a demo-
cratic society, in that it was justified and proportionate
and, subsequently, whether a fair balance between the
applicants’ Article 10 rights and M.S's Article 8 rights
had been struck. In particular, the Court reasoned that:
the fact that the allegations were contained in a private
letter to a limited number of people did not eliminate
the potential harmful effect while their subsequent
publication had the potential to aggravate that harm;
the applicants, like the press, were required to verify
the veracity of their allegations; and the order award-
ing joint damages against the applicants and requiring
them to retract the letter within fifteen days was not
disproportionate. More info here.

Lindon and others v. France (2007). The
ECtHR held in the present case that the conviction for
defamation against the author and publisher of a novel,
as well as the conviction of the publication director of
a daily newspaper, who cited in extenso the passages
found to be defamatory by the French authorities, did
not constitute a violation to their right to freedom of
expression. The novel in question, “Jean-Marie Le Pen
on Trial," portrayed a specific image of the French
politician Jean-Marie Le Pen, his party, and their con-
duct, which could potentially harm their reputation
and honor. The Court found that the interference of
the three applicants’ right to freedom of expression
was necessary in a democratic society to protect the
rights and reputation of Le Pen and the Front National.
More info here.

Kyprianou v. Cyprus (2005). The ECtHR held
Cyprus responsible for violating the ECHR after con-
victing a lawyer for contempt of court. The lawyer
was sentenced to five days’ imprisonment after a
court found that his cross-examination of a witness
was contemptuous. After challenging the conviction
in domestic courts, the lawyer approached the ECtHR,
which held that the conviction was disproportionate.



The Court emphasized that the sanction would have
a “chilling effect, not only on the particular lawyer
concerned but on the profession of lawyers as a whole”
and that it not only violated the lawyer’s right to
freedom of expression but also the client’s right to a
fair trial. More info here.

Nilsen v. Norway (1999). The ECtHR held that
Norway had violated Article 10 of the ECHR by finding
two police officers liable for defamation. The police
officials had responded to the publication of a series
of reports and articles alleging police abuse and
accused the author of the reports of being dishonest.
Domestic courts held that the officials’ statements
were defamatory of the author. The ECtHR found that
the statements were value judgments expressing their
opinions and that there was circumstantial evidence to
support their statements. The Court concluded that
the statements did not go beyond the boundaries
of acceptable criticism under Article 10 of the ECHR
and that they had been made in the context of a
heated public debate in which there was no room for
reformulating the message. The Court held that the
interference in the officers' rights was disproportionate
to the legitimate aim of protecting the reputation and
rights of others. More info here.

Janowski v. Poland (1999). The ECtHR ruled
that Poland had not violated the applicant’s freedom
of expression by penalizing the applicant in a crimi-
nal procedure for insulting the municipal guards by
calling them “oafs” and “dumb.” Janowski, a journalist,
intervened in an incident where municipal guards were
ordering street vendors to leave a square (where
selling was not allegedly authorized), by informing
the guards that their actions had no legal basis and
infringed vendors’ fundamental rights. The applicant
was subsequently charged with having insulted munic-
ipal guards on duty. The ECtHR found that there was
no violation of Article 10 of the ECHR as the applicant
insulted the guards in a public place, in front of a group
of bystanders, while they were carrying out their duties.
The actions of the guards did not warrant resort to

offensive and abusive verbal attacks and therefore,
the domestic courts had sufficient reasons for the

conviction. More info here.

Grigoriades v. Greece (1997). In this decision,
the Court held that the conviction of an officer for the
crime of insult to the army had violated his right to
freedom of expression, as enshrined in Article 10 of
the ECHR. The applicant was a conscripted probation-
ary reserve officer, who had served his regular time
in the army service but, due to a disciplinary penalty,
was ordered to serve additional time in the military.
In response, he sent a letter to his superior stating he
would not return to the army on the ground that the
army was “an apparatus opposed to man and society”
and further “a criminal and terrorist apparatus.” He was
tried for desertion and insult of the army. The national
courts convicted him for insulting the army but dropped
the charges of desertion. The ECtHR found that the
applicant did not insult anyone specifically, but that
his remarks were part of the context of a general and
lengthy discourse critical of the army as an institution.
Moreover, he neither published the letter nor dissem-
inated it. Thus, there was a violation of the applicant’s
right to freedom of expression under Article 10 of the
ECHR. More info here.

Other relevant cases on these topics are Selahattin
Demirtag v. Turkey (No. 2)(2020), Selahattin Demirtas
v. Turkey (No. 2) (2020), Bédat v. Switzerland (2016),
Couderc v. France (2016), Pentikéinen v. Finland (2015),
Delfi AS v. Estonia (2015), Kudrevi¢ius and others
v. Lithuania (2015), Perincek v. Switzerland (2015),
Morice v. France (2015), Stoll v. Switzerland (2007),
Pedersen v. Denmark (2004), Cumpana and Mazare v.
Romania (2004), Perna v. Italy (2003), Bladet Tromsga
and Stensaas v. Norway (1999), Dalban v. Romania
(1999), Gerger v. Turkey (1999), Siirek v. Turkey (No. 1)
(1999), Ceylan v. Turkey (1999), Polat v. Turkey (1999),
Okcuoglu v. Turkey (1999), Arslan v. Turkey (1999), Stirek
and Ozdemir v. Turkey (1999), Incal v. Turkey (1998),
Bowman v. The United Kingdom (1998), and Zana v.
Turkey (1997). However, they have been included in



other sections of this paper, as they apply to other
issues as well.

xiv. Freedom of religion

Fernandez Martinez v. Spain (2014). The
ECtHR found that Spain did not violate Article 8 of the
ECHR when it did not renew a former priest’s contract
to teach religion and ethics in a public school after a
local newspaper identified him as a married priest and
member of a celibacy movement. The Court reasoned
that the interference with the priest’s right to respect
for private and family life was not disproportionate,
especially when he had placed himself in a situation that
was incompatible with the Church’s precepts. Although
the ECtHR recognized that various Convention articles,
in particular Articles 8,9, 10 and 11, were relevant for
the assessment of the case, in its view, the main issue
laid in the non-renewal of the contract, and as a result,
the application was examined under Article 8 of the
Convention. More info here.

S.A.S. v. France (2014). The ECtHR unanimously
ruled that a French law which prohibited the wearing
of clothing that covered the face while in public spaces
was not a violation of the protected rights enshrined
in the ECHR. The case was brought by a French citizen
and devout Muslim who sued the French government
for passing the law in question. The ECtHR found no
violations of Articles 8, 9,10, and 14 of the ECHR. The
Court found that such law had the legitimate aim of
ensuring the respect for the minimum requirements
of life in society, namely, the French principle of “living
together” and recognized that countries have a wide
margin of appreciation when regulating such matters.
More info here.

Sahin v. Turkey (2005). In February 1998, Istanbul
University informed students and faculty that students
wearing headscarves and having long beards would not
be permitted to enter lectures and examinations. Leyla
Sahin was in her fifth year of medical school at Istanbul

University at the time, and she was subsequently

denied entrance to lecture halls and prohibited from
taking exams because of her headscarf, which she
wore according to her religious beliefs. Sahin brought
a suit against Turkey, claiming it had violated her right
to education by denying her the right to religious
expression. Ultimately, Istanbul University was found
to be within its right to enact a headscarf ban, and
Turkey was found not to have violated Sahin’s right
to education when it upheld the ban. More info here.

Another relevant case on this topic is Mouvement
Raélien Suisse v. Switzerland (2012). However, it has

been included in other sections of this paper.

xv. Privacy

Barbulescu v. Romania (2017). The ECtHR
held Romania responsible for having failed in its obli-
gations to protect an individual's right to privacy when
it didn't strike a fair balance between the applicant’s
rights and the rights of his employer. The applicant
had been dismissed from his job at a private company
after disciplinary proceedings in which his instant
messaging communications sent from a workplace
computer were read by the employer in order to cor-
roborate that he had used the company’s property for
personal purposes. The applicant brought a complaint
before domestic courts claiming that his dismissal
was unlawful given that his employer had violated
his right to privacy by illegally monitoring his private
communications. The Court reasoned that domestic
courts had not properly considered all relevant ele-
ments and had therefore failed to strike a fair balance
between the applicant’s and employer’s rights. Thus, it
concluded that Romania had not afforded adequate
protection to the applicant’s right to respect for his
private life and correspondence under Article 8 of the
ECHR. More info here.

El-Masri v. the Former Yugoslav Republic of
Macedonia (2012). The ECtHR held that Macedonia
violated. Articles 3, 5, 8 and 13 of the ECHR when it

unlawfully detained a German national, subjected him



to physical abuse and interrogation, handed him over
to the U.S. for continued mistreatment, and refused to
carry out a proper investigation into the circumstances.
The Court reasoned that the Macedonian authorities
had subjected the Applicant to inhuman and degrad-
ing treatment by holding him in a hotel in a state of
stress and anguish for the purpose of extracting a
confession and were “directly responsible” for the
CIA's subsequent torture of the Applicant because
its officials had “actively facilitated and failed to pre-
vent [...] operations.” Further, because the Macedonian
authorities “actively facilitated his subsequent deten-
tion in Afghanistan,” Macedonia was responsible for
the entirety of El-Masri's detention, both in Skopje
and then in Afghanistan. In considering breaches of
Articles 3 and 5, the Court said that these included
failures to carry out an effective investigation of the
Applicant’s allegations. It reasoned that the prosecuting
authorities of the State should have endeavored to
undertake an adequate investigation and that their
failure to do this had an impact on the right to truth
about the circumstances of the case, rendering the case
important not only for the Applicant and his family,
but also for other victims of similar crimes and the
general public who had the right to know what had
happened. More info here.

Von Hannover v. Germany (No. 2) (2012).
The ECtHR found that two photographs depicting a
royal family on holiday and published in two German
newspapers violated the right to privacy pursuant to
Article 8 of the ECHR because they did not reflect any
matter of public interest detailed in the accompanying
text. However, a third photograph depicted a Prince in
poor health, and since the health of the Prince was a
matter of public concern the ECtHR found no violation
of Article 8. In reaching its ruling, the ECtHR set out
the criteria which domestic courts should follow when
balancing the right to privacy pursuant to Article 8
against the right to freedom of expression under
Article 10. First, whether the information contributes
to a debate of general interest; second, how well
known is the person concerned and the subject matter
of the report; third, the prior conduct of the person
concerned; fourth, content, form and consequences of
the publication; and fifth, the circumstances in which
the photos were taken. More info here.

Final note. At the moment of publication of this
paper, the following cases—which deal with certain
aspects concerning Article 10 of the ECHR—are still
pending before the Grand Chamber of the ECtHR:
Halet v. Luxembourg (no. 21884/18), Hurbain v. Belgium
(no. 57292/16). and. Sanchez v. France (no. 45581/15).



Appendix

List of all the cases examined and included in this paper:

Judgments of the European Court

1 Magyar Helsinki Bizottsag v. Hungary (2016) 34 Sanoma Uitgevers BV. v. The Netherlands (2010)

2 Fressoz and Roire v. France (1999) 35 Stoll v. Switzerland (2007)

3 Gillberg v. Sweden (2012) 36 Pedersen v. Denmark (2004)

b4 Roche v. United Kingdom (2005) 37 Cumpana and Mazare v. Romania (2004)

5 Pentikainen v. Finland (2015) 38 Perna v. Italy (2003)

6 Kudrevicius and others v. Lithuania (2015) 39 Goodwin v. United Kingdom (1996)

7 Palomo Sanchez and Others v. Spain (2011) 40 Lingens v. Austria (1986)

8 Hashman v. United Kingdom (1999) 41 The Sunday Times v. United Kingdom (1979)

9 Magyar Kétfarkd Kutya Part v. Hungary (2020) 42 Big Brother Watch and Others v. The United
Kingdom (No. 2) (2021)

10 Kardcsony and Others v. Hungary (2016) 43 Satakunnan Markkinapérssi Oy and Satamedia
Oy v. Finland (2017)

l Rekvényi v. Hungary (1999) bty Bédat v. Switzerland (2016)

2 Bowman v. The United Kingdom (1998) 45 Animal Defenders International v. United
Kingdom (2013)

13 Vogt v. Germany (1995) 46 Mouvement Raélien Suisse v. Switzerland (2012)

4 Baka v. Hungary (2016) 47 Verein Gegen Tierfabriken Schweiz (Vgt) v.
Switzerland (No. 2) (2009)

15 Wille v. Liechtenstein (1999) 48 Cyprus v. Turkey 2007)

16 Guja v. Moldova (2008) 49 The Sunday Times v. United Kingdom (No. 2)
(1991)

17 Selahattin Demirtas v. Turkey (No. 2) (2020) 50 Handyside v. United Kingdom (1976)

18 Gerger v. Turkey (1999) 51 MedZlis Islamske Zajednice Breko v. Bosnia
and Herzegovina (2017)

19 Strek v. Turkey (No. 1) (1999) 52 Lindon and others v. France (2007)

20 Ceylan v. Turkey (1999) 53 Kyprianou v. Cyprus (2005)

21 Polat v. Turkey (1999) 54 Nilsen v. Norway (1999)

2 Okcuoglu v. Turkey (1999) 55 Arslan v. Turkey (1999)

23 Siirek and Ozdemir v. Turkey (1999) 56 Bladet Tromsg and Stensaas v. Norway (1999)




24 Incal v. Turkey (1998) 57 Dalban v. Romania (1999)

25 Zana v. Turkey (1997) 58 Janowski v. Poland (1999)

26 Peringek v. Switzerland (2015) 59 Grigoriades v. Greece (1997)

27 Lehideux and Isorni v. France (1998) 60 Fernadndez Martinez v. Spain (2014)

28 Jersild v. Denmark (1994) 61 Sahin v. Turkey (2005)

29 Centro Europa 7 SR.L. v. Italy (2012) 62 SA.S. v. France (2014)

30 Couderc v. France (2016) 63 El-Masri v. the Former Yugoslav Republic of
Macedonia (2012)

31 Delfi AS v. Estonia (2015) 64 Von Hannover v. Germany (No. 2) (2012)

32 Morice v. France (2015) 65 Barbulescu v. Romania (2017)

33 Axel Springer AG v. Germany (2012)




Endnotes

1 IACtHR, Claude Reyes v. Chile, Ser. C No. 151, (2006).

2. IACtHR, Compulsory membership in an association pre-

scribed by law for the practice of journalism, Advisory
Opinion OC-5/85 (1985).

3. UNHRC, Gauthier v. Canada, Communication No. 633/1995
(1999).

UNHRC, Toktakunov v. Kyrgyzstan, Communication No.
1470/2006 (2011).

UNHRC, Rafael Rodriguez Castafieda v. Mexico,
Communication No. 2202/2012 2013).






COLLECTION DIRECTORS

Lee C. Bollinger
Catalina Botero-Marino

GENERAL EDITORS

Carlo Carvajal Aguilar
Hawley Johnson
José Ignacio Michaus Fernandez

The Directors and Editors of the present collection would like to
recognize and express their gratitude to all the people whose efforts
and talents made the collection a reality. These publications were only
possible thanks to the analysis and selection of cases for the database
by a wide number of experts and contributors collaborating with

Columbia Global Freedom of Expression. The case briefs presented
in this paper reproduce the analysis of the cases published in our
database, which was only possible due to their invaluable contribution.
Finally, the Directors and Editors would like to thank Dirk Voorhoof
for his insightful comments on this paper.

Copyright © 2022 Columbia Global Freedom of Expression. All rights
reserved.






